ČASOPIS ŠIFRA: Vánoční oblohu rozzáří kometa i roj meteoritů. Až příště přiletí, my už tu nebudem…

Spatřil jsem kometu, oblohou letěla…

Ti, kdo mají rádi Jarka Nohavicu a jeho krásnou píseň o kometě a o všech lidech, co kdy žili na téhle planetě, by měli dnes zbystřit. Přiletí totiž opravdová kometa, která rozzáří vánoční nebe.

Kometa Wirtanen proletí z noci ze 16. na 17. prosince tak blízko jako nikdy – ve vzdálenosti „pouhého“ třicetinásobku trasy Země-Měsíc, což je desátý nejbližší změřený průlet komety v historii lidstva.

Kromě adventní výzdoby tak budeme moci pouhým okem sledovat i tento ojedinělý úkaz, který by měl oblohu patřičně oživit. Vědci kometu 46P / Wirtanen s oběžnou dobou 5,44 roku, kterou objevil americký astronom Carl A. Wirtanen při pozorování na Lickově observatoři 17. ledna 1948 a která patří do Jupiterovy rodiny komet s krátkoperiodickým oběhem, sice znají už 70 let, ale takhle blízko ještě nikdy nebyla a dlouho nebude.

„V období největšího přiblížení a předpokládané maximální jasnosti v noci ze 16. na 17. prosince se kometa bude pohybovat souhvězdím Býka jen několik stupňů jihovýchodně od známé hvězdokupy Plejády (Kuřátka),“ řekl mgazínu Aktuálně.cz astronom Petr Horálek.

Kometa meteority narození KristaPlejády? Ty mají pro změnu význam pro spirituálně založené a hledající jedince, neboť na Plejádách podle některých teorií žijí bytosti, které jsou světelné a mají dohlížet na naše souhvězdí, kultivovat jej a usilovat o naše probuzení, což podle všeho není zrovna nejlehčí džob. Nedávno jsem potkal jednu paní, která o sobě říkala, že pochází z Plejád, ale myslím, že se spletla, protože mluvila dost sprostě a jediné světlo, které kolem ní svítilo, pocházelo z klasické šedesátiwattové žárovky. Spíše tipuji, že opravdoví Plejáďané nebo bytosti podobně naladěné, pokud existují, to o sobě neříkají a prostě dělají, co mají. Jak by řekl Andrej Babiš, nekecají a makají.

Kometa má velké vánoční poselství, ale bývá spojena také s katastrofickými scénáři. Této se bát ale nemusíme a Bruce Willis se svou družinou mohou zůstat v klidu. Jak prozradil zmíněný Petr Horálek, „nebezpečí v podobě srážky se Zemí nehrozí, jádro komety měří přibližně 1,2 kilometru a Zemi bude míjet nesmírně daleko za kolizní zónou“. Kometu si můžeme užít až do Silvestra, ale právě dnes by měla být nejkrásnější a nejviditelnější.

Zároveň lze v tomto obdoí pozorovat další světelný adventní úkaz – každoroční meteorický roj Geminid. K tomu je ale třeba nebýt ve velkém městě, protože tam uvidíte leda tak reklamy. Úplně nejlíp se podobné jevy pozorují na horách.

Kometa meteority narození KristaPři meteorickém roji proud částic meziplanetárního prachu (meteoroidů) křižuje zemskou dráhu, částice se při průletu atmosférou třou o molekuly vzduchu, postupně se vypařují a vytvářejí za sebou zářící stopu. Laicky se tomu říká padající hvězdy, při kterých si obyvkle lidé něco přejí, alespoň ve všech pohádkách to tak je.

Já bych si přál, abychom se v následujícím roce měli rádi, více se usmívali a snáze překonali všechna trápení, i když to není mnohdy vůbec snadné.

Užijme si to pořádně, protože jak zpívá Jarek Nohavica, „až příště přiletí, my už tu nebudem, až příště přiletí, ach, pýcho marnivá, my už tu nebudem, ale jiný jí zazpívá“.
Milan Vidlák, šéfredaktor časopisu Šifra