Lenka Malcher: Cesta k harmonii a štíhlé linii dle principů TCM

Dietetická doporučení dle tradiční čínské medicíny přináší spoustu praktických rad využitelných pro moderní zdravý životní styl a potažmo i pro hubnutí. Nejedná se o dogmatickou dietu, která vyžaduje jíst jen bambusové výhonky a tofu. Velkou výhodou je, že principy stravovani dle TCM jsou aplikovatelné v jakékoliv světové kuchyni. Stačí mít základní znalosti o potravinách jako jsou jejich tepelný účinek a chuť, správný způsob přípravy a typ vaší konstituce. Kouzlo stravování podle čínské medicíny je v tom, že respektuje individualitu člověka a proto nejsou tato doporučení univerzální pro všechny jako je tomu u mnoha módních diet nebo stravovacích směrů. O tom, že tyto principy fungují se nejlépe přesvědčíte tak, když zkusíte nějakou dobu jíst jinak a tělo vám pak samo naznačí jaké jídlo mu vyhovuje a které naopak ne. Výsledný efekt pravděpodobně neuvidíte hned, ale jakmile se jednou naučíte podle těchto pravidel stravovat budete jejich přínos využívat po celý život.

Na nadváhu je nejlépe pohlížet jako na každý jiný stav nerovnováhy, který je potřeba harmonizovat. U obezity se obvykle jedná o qixu kombinovaný s tan a shi. Principem léčby je v tomto případě doplnit qi a odstranit stagnaci vlhka a tan. Důležité je zaměřit se na životní styl a stravování, abychom se o vzácnou qi sami neobírali. Většina lidí, kteří začnou jíst podle principů čínské medicíny, a oblíbí si kvalitní potraviny jako jsou celozrnné obiloviny, zelenina a nerafinované potraviny, může očekávat snížení váhy. Nadváha je ovšem ne vždy způsobená přejídáním, protože mnoho štíhlých lidí se přejídá a někteří s nadváhou nikoliv. Vysvětlení je velmi jednoduché, velmi záleží na tom co jíte. Není jedno jestli shltnete oběd v rychlém občerstvení nebo jestli dáte přednost domácímu jídlu vařenému z kvalitních surovin.

Lidé, kteří se rozhodnou pro změnu skoro ve všech případech dosahují pozitivních výsledků.

Pokud je individuálně upravený jídelníček doprovázen vhodným cvičením, nedochází k úbytku svalové hmoty a úspěch je téměř zaručen.

Jak na to?

1. Řiďte se hodinami svého těla: nepravidelná strava a velké množství jídla jsou škodlivá pro efektivní fungování zažívání. Není potřeba striktně dodržovat čas, ale vynechávání jídel, pocity vyhladovění a následného přejídání mají za následek oslabené zažívání. Lidé obykle fungují tak, že si zvyknou na určitý životní rytmus a čínská medicína to plně podporuje. Pokud totiž, sledujete přirozený rytmus svého těla a pravidelně jíte a spíte, trávení a energie se podporuje. TCM používá takzvané orgánové hodiny, které popisují optimální funkce těla. Například vydatná snídaně mezi 7 - 9 hod., středně velký oběd a lehká večeře kolem 17 hod. jsou optimální pro správné trávení. Je dobré přihlédnout k sezóně, což znamená že chladnější jídla jako ovoce nebo saláty mohou byt konzumovány v teplejším počasí a teplá jídla jako kaše, polévky a masová jídla spíše při chladnějším.  Konzumace velkých jídel pozdě v noci před spaním oslabuje zažívací systém, protože jeho energie je v tuto dobu téměř na minimu. Zažívací problémy, které tak vznikají se projevují pocitem nafouknutí a plnosti po ránu a mohou vést k chronickým problémům.

2. Jezte jídla po kterých se cítíte dobře: Pokud po jídle cítíte únavu a nadměrné nadýmání je to signál oslabeného trávení. Proto je dobré sledovat, jaká jídla vám tyto potíže způsobují a vyhýbat se jim. Vhodnou variantou bude především tepelně upravená zelenina a ovoce, celozrnné potraviny, malé množství masa, ideálně v bio kvalitě  a luštěniny. Fazole adzuki a mungo jsou pro proces hubnutí zvlášť přínosné. Dále je důležité je vyhýbat se polotovarům, fast food občerstvení, rafinovaným a průmyslově upravovaným potravinám.

3. Jezte naše sezónní ovoce a zeleninu: Je logické, že potraviny, které konzumujeme v době jejich sezóny nebo ty, které jsou vypěstovány doma na zahráce přispějí k dobré kondici vašeho těla lépe než např. dovážené citrusové plody a rajčata ze supermarketu. Pokud si v zimě chcete posílit imunitu, zapomeňte na snídani typu “pomerančový džus plný vitmínů “ nebo oblíbené smoothie. Raději si dejte teplou kaši nebo polévku. Naopak v parném létě je čerstvé ovoce prospěšné. Ideální jsou třeba meruňky a třešně, které mají zahřívající tepelný účinek a sladkou chuť.

4. Pijte teplou vodu a bylinkové čaje: Tradičním doporučením dle TCM je pít po ránu převařenou vodu, protože pomáhá nastartovat organismus a vyprázdnit střeva. Můžete do ní podle chuti přidat trochu citrónové šťávy. Naopak se nedoporučuje pít při jídle, zvlášť ne ledové nápoje, protože to zhoršuje trávení a může vést ke stagnaci. Lepší je dát si něco k pití před nebo po jídle. Pití čaje je v Číně oblíbený zvyk, který mimo jiné podporuje také hubnutí. Pokud jste snědli mastné jídlo, je dobrou volbou Pu- erh nebo zelený čaj, který Číňani obvykle pijí po jídle. Jestli trávíte čas spíše v sedavém zaměstnání a intelektuální činností tak je pro vás vhodný Jerlínový čaj. Pro správnou činnost jater a podporu hubnutí se doporučuje popíjet heřmánkový čaj.

5. Využijte účinky hořké chuti:  Je to pro hubnutí nejvhodnější chuť, protože je těžké se přejíst jídla, které chutná hořce. Navíc vysušuje, čistí střeva a odstraňuje toxiny z těla. K potravinám s hořkou chutí patří např. okurky, chřest, salát, špenát, červená řepa, pohanka, jáhly. Místo koření používejte čerstvé bylinky – z těch s hořkou chutí jsou to například bazalka, oregano, majoránka, tymián, rozmarýn nebo šalvěj.

6. Ujistěte se, že vaše jídlo vám "nekrade qi": Raw strava, studené nápoje, mražené výrobky a kofeinové nápoje kradou qi, protože tělo musí vydat více energie na jejich ohřátí a trávení. Také káva vám dá jen krátkodobý pocit vzpruhy, který je ovšem ukraden z dlouhodobých energetických zásob. Bohužel platí pravidlo: čím méně qi, tím menší úbytek váhy. Dlouhodobé pití velkého množství kávy navíc může vést k zánětu žaludku.

7. Jezte opravdu pomalu: Často opakovaná, ale opomíjená rada a přitom velmi důležitá. Při jídle je potřeba se soustředit na to co jíme a jídlo si pomalu vychutnat. Dle TCM se doporučuje každé sousto 10 - 15x přežvýkat. Důvodem proč jíst pomalu je také fakt, že pokud pečlivě žvýkáte, je menší šance, že se budete přejídat. Pokud použijete menší talíř na který si budet postupně přidávat sníte toho méně než když si naložíte běžnou porci na velký talíř. Pokud patříte ke zkušeným a rozhodnete se používat čínské hulky, budete jíst pomaleji a celkově si s nimi jídlo lépe vychutnáte. Podpoříte tak zdravé trávení a ukládání cenné qi.

8. Spěte dostatečně: Podle orgánových hodin se naše tělo detoxikuje kolem 23 hod. Pokud se vám nepodaří dostat do postele před 23 hod nemůže proces detoxikace probíhat optimálně. Všimli jste si někdy, že když přetáhnete čas kdy jdete do postele, tak mezi 23 a 24 hod se usíná mnohem hůře? To je důvod proč je kvalitní spánek a odpočinek tak důležitý pro správné fungování metabolismu. Poslední studie ukazují, že chronický nedostatek spánku zvyšuje riziko vzniku nadváhy.

9. Rozhýbejte svoji qi: Není nutné trávit hodiny v posilovně. Dle TCM je vhodným pohybem ten, který rozhýbává qi např. jóga, čchi-kung, tai-chi nebo dlouhé procházky. Qi lze rozhýbat i jídlem. Vhodný  je k tomu např. zelený čaj, celer, slzovka, meloun, dýně.

10. Užijte si jídlo: Je důležité nezapomínat na to, že naše tělo je nastaveno k tomu, aby si jídlo užilo. Náš jazyk je předurčen k tomu, aby si vychutnal různé chuti a naše smysly vnímají vůně a produkují sliny. Posedět si v pohodě u snídaně, obědvat v klidu mimo pracovní stůl a večer si užít jídlo s rodinou bez sledování televize posílí naši radost z jídla a rovněž poslouží k lepšímu a zdravějšímu zažívání.

11. Překonejte chuť na sladké: Pokrm složený z obilí, luštěnin a zeleniny se stává tím sladší čím déle jej žvýkáme. Chuť na sladké s konzumací takových potravin sama vymizí. Snaha o dosažení rovnováhy yin a yang se projevuje i zde. Pokud si dopřáváte mnoho slaných potravin je energie vedena dolů a tělo poté touží po sladké chuti, která má naopak stoupající povahu. Většina živočišných produktů jako maso, ryby, sýry by měly být konzumovány v malém množství, abychom se vyhnuli stavu, kdy nás lidově řečeno “honí mlsná”. Také syrová mrkev je pro tento účel výborným pomocníkem.

A na závěr, nebuďte na sebe příliš přísní. Docílit správných stravovacích návyků je běh na dlouhou trať a kousek kvalitní hořké čokolády toto úsilí a motivaci vytrvat jen podpoří.


UchoTIP: Jak využít akupresurních bodů na uchu pro potlačení pocitu hladu
Užitečný bod – bod hladu (hunger point) pro snížení chuti k jídlu se nachází se na malém trojúhelníku chrupavky, která je před vchodem do zvukovodu. Stlačte tento bod přerušovaně na 30-90 sekund, cca 10 až 20 minut před jídlem, nebo kdykoliv kdy cítíte hlad, abyste zabránili přejídání. Můžete mačkat jedno nebo obě uši buď zvnějšku nebo z obou stran dvěma prsty. Stimulace této oblasti pomůže snížit chuť k jídlu a podpořit hubnutí. Pozor! Tento bod snižuje funkci štítné žlázy, takže v tomto případě se nedoporučuje používat.

Lenka MelcherAutorka článku: Lenka Malcher -  terapeut TCM se specializaci na dieteticke poradenstvi http://balancewithtcm.blogspot.cz email: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

Tento článek není dovoleno kopírovat na jiné weby ani kopírovat části textu. Pokud chcete článek publikovat, získejte si osobní souhlas autorky. Budeme však velmi rádi, když jej budete sdílet na sociálních sítích. Ke snadnému sdílení na facebooku využijte tlačítko sdílet v horní části článku. Děkujeme, že dodržujete naše autorská práva. :-)) 


Novinky ze všech kategorií článků

PODPOŘTE NAŠÍ PRÁCI A ZAŠLETE NÁM FINANČNÍ DAR, VELICE DĚKUJEME.
2201380141/2010. Pro platby ze zahraniční: FIO Banka, a.s.
IBAN: CZ7720100000002201380141

NEBO PŘES PAYPAL třeba 111,- nebo 222,- Kč
national cpr association